Monday, March 21, 2011

aku dan polis??.. atau polis dan aku ??

hari : jumaat
waktu : 1.45pg
lokasi: MRR2

mata da ngantok baru lepas men betminton ngan dak office.. terus sambung men futsal pulak dengan dak2 kelab kereta.. badan da letah x sabarnye nak sampai rumah.. pe lagi dari kota damansara menghala ke cheras ikut hiway MRR2 rembat la keta punya laju 160kmj - 180kmj punya baek nye cilok sana cilok sini naik bukit tekan lagi tutup2 tetiba tenampak lampu biru... pegghhh roadblock... aaahgggg dropppp!!! 140-130-120-110-100-90- dgn selambernye lalu kat roadblok.. dari jauh dia da aim preeett preeeett polis tu tunjuk tangan kat keta aku sabil hayun kan tngan ke tepi.. haha sah sah aku kena speet trap.. haihhh hujung2 bulan nih.. haduii.. aku pon slowkan keta pegi kat satu abg polis ni berpangkat dua calit kat tepi.. hmmm.. aku just senyumm

polis: hmmm.. laju nye.. nak kemana..??
aku: nak balik rumah nih.. penat baru balik men futsal
polis : awk tau pe salah awk??
aku:..... diam seribu bahasa.. sambil tesenyum
polis: bak ic dan lesen..
polis : hmmm.. 150kmj hiway MRR2.. awk tau MRR2 90kmj sahaja..
aku: sy mintak maaf en..
polis: kalo sume org sy tahan mintak maaf mcm mana.. sy saman ok..
aku: erkkk..en... hmmm...wat muka simpati... sambil mata bersinar
polis: kamu kerja apa..
aku: designer en..
polis: hah bagus sy saman awk pegi bayar k. alaa 300 je designer gaji bayak kan..
aku: alaa en.. sy mintak maaf.. sy da ngantok tadi.. x larat sgt2 tu yg x bwk laju.. x sabar nk sampai rumah nak tido..
polis: haaiihh lagi bahaya kalo ngantok bwk laju..
aku: adehhh kantoi disitu..
aku: en.. kalau x saman buleh..
polis: ehh mana buleh kalau x saman mcm mana~
aku: hmmmm...
polis: awk duduk mana..??
aku: cheras en..
polis: hmmm..awk duduk ngan sape?? da kawin??
aku: sy duduk berdua je ngan mak saya.. jaga mak sy.. sy blum kawin lagi en..
polis: heyy kamu nih.. bwk laju2 kalau exiden mati.. sape nak jaga mak kamu..
aku: hmmmmmm... sy mintak maaf en..
polis: maaf x guna gak.. awk bukan wat salah ngan saya.. awk buat salah dengan undang2.. mitak maaf mana boleh sy saman awk gi bayar je lah.. boleh kan..
aku: tertunduk..
polis: alaa sekarang senang bayar saman pon boleh guna internet kan..
aku: betul tu.. tapi.. en x boleh maafkan sy ke..
polis: sy jalan kan tugas sy je..
aku: :) baek lah.. terdiam....
polis: nah ( hulur ic dan lesen aku semula) dah jalan.. bwk pelahan2 lagi skali sy nampak keta kamu laju saya terus saman..
aku: hah~x saman en.. trima kasih sgt.. time kasih.. waaaaaahhh time kasih en.. maafkan sy.. sy x bawak laju lagi.. tima kasih sgt2...
polis: t'senyum :) jgn bwk laju ingt.. ada lagi roadblock kat depan tu.. :)

aku pon teruskan pejalanan aku bawk pelahan je.. 110kmj sahaja.... sampai kerumah xda roadblok pon aku jmpa lagi.. hehehe aku tau polis tu saja gertak aku supaya x bawak laju lagi hahahaha tertipu aku.. xpe aku paham.. hehehe.. dia bohong sunat.. tuk kebaikan aku gak..
kesimpulannya kat sini budi bahasa budaya kita.. walau tinggi mana pon pangkat kita.. kalau kita berbudi org berbahasa.. polis pon tetap ada hati dan perasaan.. kalau kita cakap baik2 dengan dia musti dia buleh maafkan.. dia pon manusia biasa mcm kita jugak..ada sifat pemaaf dia.. bukan ape ada kadang2 aku nampak bila org kena tahan ngan polis dia marah plak polis tu.. maki2 buat muka kerek kurang ajar pulak.. haihh.. polis tu hnya jalankan tugas dia ja~ dah kita salah terima je lah.cakap la baek2 insyallah boleh di maafkan. jangan disebab kan nila setitik rosak susu sebelanga.. ape ape aku nak ucapkan selamat hari polis kepada semua rakan2 polis aku.. dan keseleruh warga polis yg menjaga keamanan untuk negara~ terima kasih polis diraja malaysia ~

SELAMAT HARI POLIS!!! hidup polis ^_^ ngeeeee..







1 comment:

myrra_yerra said...

waaaaaaaaa...best ye story kamu..keep it up!

LIKE JIKA SUKA